نقدی بر اصالت رای اکثریت 2

همه ما می دانیم که در جریان حادثه کربلا، عده کثیری از کوفیان به حضرت اباعبدالله سلام الله علیه نامه نوشتند و خواستار حضور آن حضرت به عنوان حاکم و خلیفه در کوفه شدند. امام نیز جناب مسلم بن عقیل را با نامه ای به کوفه فرستاد و ...

نکته حائز اهمیت در اینجا این است که همین مردم کوفه، فرستاده امام را به شهادت رساندند و به نوعی از بیعت خود از امام برگشتند. 

امویان که حمایت مردم کوفه را نیز به خود جلب کرده بودند (اکثریت علیه امام بودند) امام را بین دو امر مخیر کردند: 1)بیعت (به تعبیر امروزی شاید بتوان گفت پذیرش رای اکثریت و خودداری از جنگ!) 2)جنگ

اگر امام سلام الله علیه قائل به پذیرش رای اکثریت به هر قیمتی بود شاید راه اول را انتخاب می نمود اما وجود مبارک ابا عبدالله به خاطر اینکه اسلام را با وجود انسان پلیدی چون یزید ملعون به عنوان خلیفه در خطر می دید به رای اکثریت گمراه کوفه پشت نمود و با وجود تنها 72 نفر مقابل انبوه لشگر کفر ایستاد...

با این تفاسیر، آیا دمکراسی به هر قیمتی چیز خوبی است!؟

/ 1 نظر / 19 بازدید

پس چرا یه عده بعد از انتخابات 88 انتظار داشتن که همه به رأی اکثریت احترام بذارن ، وقتی اکثریت تصمیم احمقانه ای گرفته بود ( البته اگر به قول یه سری ها قبول کنیم تقلبی نشده ) ضمنا وقتی یه قانون منطبق بر خرد جمعی و کتاب خدا نوشته میشه ، مردم میتونن بدون نگرانی از اشتباه به مجری اون قانون که قراره تحت نظر همون قانون باشه رو انتخاب کنن قانونی هم که از روی کتاب خدا نوشته میشه نیاز به یک مجری داره نه یک وکیل و وصی ( رهبر فعلی )